MUZYKA ORGANOWA / ORGAN MUSIC
ELŻBIETA KAROLAK
DUX 1416
Spis utworów (wszystkie tytuły podano w oryginale, a następnie w polskim tłumaczeniu, jeśli wystąpiło w kolejnych wydaniach):
- Weihnacht in der uralten Marienkirche zu Krakau. Fantasie. op. 31 nr 3 / Boże Narodzenie w prastarym Kościele Mariackim w Krakowie op. 31 nr 3
- Fantaisie Polonaise: „Minuit de Noël dans la Cathédrale au Wawel de Cracovie” op. 9 nr 1 / Fantazja Polska op.9 nr 1. Pasterka na Wawelu
- Noël en Pologne op. 31 nr 4
III Symfonia Organowa op. 45 nr 3
- Toccata
- Recitativo – Pastorale (Le Miracle)
- Epilog
Płyta została zrealizowana w ramach programu „Nowowiejski 2017”, upamiętniającego 140. rocznicę urodzin i 70. rocznicę śmierci Feliksa Nowowiejskiego. Zawiera utwory związane z trzema, najważniejszymi w życiu artysty, miastami – Berlinem, Krakowem i Poznaniem.
Gdy w 1909 roku Nowowiejski zamieszkał w Krakowie, zapewne miał jeszcze w pamięci szlachetne wielobarwne brzmienie berlińskich organów Franza Eggerta w kościołach Serca Jezusowego (Herz-Jesu-Kirche) i św. Pawła (Paulus-Kirche), gdzie był organistą. Nieprzypadkowo zatem wskazówki registracyjne zamieszczone w pierwodruku fantazji kolędowej Noël en Pologne są zgodne z dyspozycją brzmieniową instrumentu znajdującego się w kościele Herz-Jesu. Stan zachowania i utrzymania organów stanowił niepowtarzalną okazję do odtworzenia intencji twórczej kompozytora. Na płycie utrwalono komplet trzech fantazji kolędowych i skomponowaną w Poznaniu Symfonię Organową op. 45 nr 3. Nagranie jest konsekwencją prac prowadzonych przez Towarzystwo im. Feliksa Nowowiejskiego, w oparciu o rękopisy utworów organowych kompozytora zdeponowane w Bibliotece Raczyńskich w Poznaniu.
Fantazje kolędowe zachowały się jedynie w pierwodrukach. Nieznane są szczegóły dotyczące ich powstania, można jedynie domniemywać na podstawie dat wydania (1911 i 1912) i biografii Nowowiejskiego. W latach 1906-1909, po odbytych w Berlinie studiach, Nowowiejski pracował jako kompozytor, dyrygent i organista kościoła św. Pawła. Kontakty ze środowiskiem polskiej emigracji umacniały w nim poczucie tożsamości narodowej i zamiłowanie do rodzimej muzyki, szczególnie w jej wymiarze sakralnym i ludowym. Bogata paleta brzmień organów F. Eggerta zachęcała do utrwalenia stylizacji ludowych, doskonale komponujących się z tematyką kolędową. Tytuły sugerują, że przynajmniej dwie z nich powstały lub nabrały ostatecznych kształtów w latach 1909-1911, zatem już podczas pobytu Nowowiejskiego w Krakowie (1909-1914). W sferze harmonicznej, formalnej i pozamuzycznej (programowość) Fantazje nawiązują do stylistyki późnoromantycznej, wpisując się w europejską tradycję utrwalania klimatu Bożego Narodzenia w kompozycjach organowych. Zainteresowanie utworami sięgało daleko – ok. 1916 roku dwie fantazje zostały wykonane w kościele St Margaret’s w Westminster przez tamtejszego organistę Edwina Stephensona.
Fantaisie polonaise op. 9 nr 1: Minuit de Noël dans la Cathédrale au Wawel de Cracovie została wydana po raz pierwszy w 1911 roku w oficynie Gebethner & Wolff (Warszawa). Polski tytuł – Fantazja Polska op. 9 nr 1. Pasterka na Wawelu – pojawił się w następnych wydaniach (opartych na pierwodruku) w 1960 roku (PWM Kraków, wznowienia: 1977, 1987, 1998) i w 1994 roku (Wydawnictwo Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie). Kompozytor wykorzystał w tym utworze tematy kolęd Anioł pasterzom mówił i Gdy się Chrystus rodzi, zestawiając je w kontrapunkcie najniższych głosów. Główny temat stanowi melodia Anioł pasterzom mówił, pojawiająca się w kulminacyjnym momencie w wielogłosowym opracowaniu chorałowym. Motywy towarzyszące mają charakter stylizacji nawiązujących do odgłosu dzwonów kościelnych i muzyki górali podhalańskich (z użyciem charakterystycznej dla niej skali lidyjskiej).
Weihnacht in der uralten Marienkirche zu Krakau op. 31 nr 3 – pod takim tytułem fantazja miała swój pierwodruk w oficynie H. Pawelek (Ratyzbona 1911). Okazjonalych wznowień dokonuje obecnie A. Coppenrath (Altötting). Wydawnictwo Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie opublikowało utwór w 1994 roku pod polskim tytułem – Fantazja Boże Narodzenie w prastarym Kościele Mariackim w Krakowie op. 31 nr 3. Kompozycja osnuta jest na temacie kolędy Wśród nocnej ciszy. Jako główna myśl muzyczna pojawia się on wielokrotnie, przeplatany dwoma epizodami o charakterze ludowych stylizacji, z których drugi żartobliwie kontynuuje melodię kolędy. Rozpoczynająca utwór intrada – imitacja narastającego bicia dzwonów – oparta jest na minorowej wersji motywu czołowego z Wśród nocnej ciszy. Ten ciekawy zabieg kompozytorski zastosował Nowowiejski również w I części III Symfonii Organowej. Narracja Fantazji oraz fakt, że wspomniana kolęda na ogół rozpoczyna uroczystą mszę św. w noc wigilijną, rodzą przypuszczenie, że utwór powstał z myślą o wykonaniu go w charakterze wstępu do liturgii wigilijnej. Wiadomo, że 22 listopada 1909 roku kompozytor występował w kościele Mariackim w Krakowie z recitalem z okazji poświęcenia nowych organów. Być może występ ten stał się inspiracją do napisania utworu.
Fantazja Noël en Pologne op. 31 nr 4 ukazała się po raz pierwszy w oficynie Gebethner & Wolff (Warszawa, 1912), następne wydanie pochodzi z 1994 roku (Akademia Muzyczna im. F. Chopina w Warszawie). Adresatem dedykacji był J. Schoonderbeck, dyrygent wykonania oratorium Quo vadis? w Amsterdamie (22 października 1909). Trudno stwierdzić, czy dedykacja precyzuje datę powstania utworu. Oznaczenia registracyjne zamieszczone w partyturze, wskazujące na inspirację berlińskim instrumentem F. Eggerta, i tytuł, sugerujący raczej nostalgiczną impresję niż odniesienie do konkretnego miejsca, przemawiają za hipotezą powstania utworu jeszcze w Berlinie. W odróżnieniu od pozostałych fantazji, w Noël kompozytor wykorzystuje dwa motywy (Gdy się Chrystus rodzi i motyw pastoralny) bardzo bogato opracowywane naprzemiennie i w dialogu. Krótki fragment un poco più lento nawiązuje charakterem do niemieckiej liryki instrumentalnej.
III Symfonia Organowa op. 45 nr 3 powstała przed rokiem 1929. Dotychczas została wydana dwukrotnie (Wydawnictwo Pomorze – Bydgoszcz 1988 i Wydawnictwo Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie, 1994) pod redakcją Jerzego Erdmana. Materiał źródłowy obu wydań stanowił mikrofilm nr 6770 znajdujący się w Bibliotece Narodowej w Warszawie. Muzycznym tematem Symfonii jest pieśń francuska, opublikowana w polskim tłumaczeniu w śpiewniku ks. Jana Siedleckiego. Źródeł inspiracji należy szukać jeszcze w latach pobytu Nowowiejskiego w Krakowie (1909-1914), w którym kult Matki Boskiej z Lourdes był szczególnie żywy za sprawą Zgromadzenia Księży Misjonarzy św. Wincentego a Paulo w Krakowie i oddelegowanego tam francuskiego księdza Piotra Soubieille. Prawykonanie Symfonii, dedykowanej biskupowi górnośląskiemu Arkadiuszowi Lisieckiemu, odbyło się 23 czerwca 1929 roku w kościele św. Piotra i Pawła w Tarnowskich Górach z okazji poświęcenia nowych organów Dominika Biernackiego.
Symfonia ma budowę trzyczęściową. Część I, Toccata, nawiązuje do schematu allegra sonatowego. Pierwszy temat stanowi początkowy motyw pieśni Po górach, dolinach ukazany w trybie mollowym w opracowaniu akordowym; drugi temat został ujęty w fakturę polifoniczną. Odniesienia do barokowej formy toccaty można dopatrywać się w naprzemienności ostinatowych epizodów figuracyjnych z odcinkami akordowymi (pierwszy temat). Są to jednak nawiązania wyłącznie formalne – zarówno spokojny, refleksyjny klimat imitacji, jak i rozszerzona tonalność epizodów figuracyjnych i akordowych dają podstawy do umiejscowienia utworu wyłącznie w estetyce współczesnej kompozytorowi. Swobodna budowa i ilustracyjny charakter II i III części Symfonii pozwalają przypuszczać, że stanowią one przepracowany materiał niezachowanej fantazji Le miracle de Lourdes wykonanej przez Nowowiejskiego w 1923 roku w Poznaniu. II część, Recitativo-Pastorale (Le miracle), to barwna, niezwykle pomysłowa ilustracja wydarzeń związanych z cudem w Lourdes. Interesujące wprowadzenie stanowi włączona w tę część miniatura skomponowana w 1927 roku Rosa mystica. Podobnie jak w III części, zderzają się tu elementy tonalności tradycyjnej z eksperymentami impresjonistycznymi. III część, Epilog, o podobnym, wyraźnie programowym charakterze, stanowi swoistą rozbudowaną kodę Symfonii.
Opracowała Elżbieta Karolak
Wydanie płyty dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
w ramach programu „Nowowiejski 2017” realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.