-
-
Feliks Nowowiejski
artysta wszechstronny
– kompozytor
dyrygent
wirtuoz organów
pedagog
organizator życia muzycznego
Feliks Nowowiejski
arch. rodziny Nowowiejskich
-
Urodził się 7 lutego 1877 roku w Wartemborku - obecnym Barczewie - na Warmii, jako piąte dziecko Franciszka i Katarzyny z domu Falk. W zgermanizowanej wówczas Warmii dom Nowowiejskich wyróżniała polska, patriotyczna atmosfera. Ojciec przez wiele lat śpiewał w chórze kościelnym, a w swoim domu prowadził bibliotekę Towarzystwa Czytelni Ludowych.
Feliks Nowowiejski
arch. rodziny Nowowiejskich
-
Panorama Wartemborku, obecnie Barczewa
arch. rodziny Nowowiejskich
Rodzice Feliksa Katarzyna i Franciszek Nowowiejscy
arch. rodziny Nowowiejskich
Salon Muzyczny im. Feliksa Nowowiejskiego
arch. Salonu Muzycznego im. Feliksa Nowowiejskiego w Barczewie
fot.M.Wójcicka
Dom rodzinny Feliksa Nowowiejskiego
arch. Salonu Muzycznego
im. Feliksa Nowowiejskiego w Barczewie
W XV wieku Barczewo należało do biskupów warmińskich. W 1772 roku Fryderyk II włączył Warmię do prowincji wschodniopruskiej. Miasto, zwane odtąd Wartenburg Ostpr., znalazło się w granicach powiatu olsztyńskiego w zaborze pruskim. Taka nazwa widnieje w księdze parafialnej chrztu w czasach, gdy urodził się Feliks Nowowiejski. Miasto zostało „wyzwolone” w styczniu 1945 roku przez wojska sowieckie. W sierpniu 1946 roku nazwę miasta zmieniono na Nowowiejsk, ale ostatecznie w grudniu 1946 roku Zarząd Miejski podjął uchwałę o kolejnej zmianie – z Nowowiejsk na Barczewo.
Dzisiaj w Barczewie, w budynku stojącym w miejscu dawnego domu rodzinnego Feliksa Nowowiejskiego, działa Salon Muzyczny im. Feliksa Nowowiejskiego. Muzeum powstało w 1961 roku, a w jego zbiorach znajdują się liczne pamiątki po kompozytorze, m.in. fotografie, dokumenty, nuty, rękopisy utworów. Ponadto zobaczyć tam można jego fortepian, frak oraz maskę pośmiertną, a także oryginalne meble, pochodzące z domu rodzinnego w Poznaniu.
-
Feliks kształcił się w prowadzonej przez jezuitów klasztornej szkole muzycznej w Świętej Lipce na Mazurach. Tam uczył się śpiewu, gry na organach, skrzypcach, fortepianie, waltorni i wiolonczeli oraz zgłębiał tajniki harmonii.
Podczas uroczystości kościelnych często koncertował i improwizował na organach. Stopniem opanowania gry na tym instrumencie wyróżniał się spośród innych uczniów.
Archaiczne melodie i teksty polskich pieśni, które śpiewał lud pielgrzymujący do Świętej Lipki, głęboko zapadły mu w pamięć; nawiązania do nich odnajdujemy w późniejszej twórczości.
Feliks Nowowiejski
arch. rodziny Nowowiejskich
-
Uczniowie szkoły muzycznej w Świętej Lipce,
Feliks Nowowiejski pierwszy z prawej w górnym rzędzie. / arch. rodziny Nowowiejskich
„Mając lat 9, uczęszczałem do szkoły muzycznej w Świętolipkach na Mazurach; tam za pobieranie nauki, my chłopcy, musieliśmy codziennie w kościele (miejscu cudownem), śpiewać i grać w orkiestrze. Prócz skrzypiec i waltorni przypadło mi objąć organy. Ponieważ nie posiadałem oprócz szkoły organowej żadnych preludyj, gdyż nie mogłem sobie na taki luksus pozwolić, a i wówczas mecenasów nie było, zmuszony byłem grać z głowy, czyli improwizować. Przez siedem lat nabrałem takiej wprawy, iż duchowieństwo i muzykalni pątnicy, przybywający do cudownego miejsca, niejednokrotnie mnie podziwiali. Jednak nie była to improwizacja w całem słowa tego znaczeniu, bowiem nie miała ona ścisłej łączności z formą”.
Tekst ten był publikowany w czasopismach m.in.: „Muzyka Kościelna” 1927 nr 4, s. 77-79, „Tydzień Radjowy” 1927 nr 9, s. 2-3
-
Szkoła Muzyczna w Świętej Lipce
Święta Lipka
arch. Rodziny Nowowiejskich
Feliks Nowowiejski jako uczeń w szkole w Świętej Lipce
arch. rodziny Nowowiejskich
Święta Lipka - sławne Sanktuarium Maryjne, którego kustoszami od początku powstania aż do dzisiaj są Ojcowie Jezuici, już od średniowiecza przyciągające pielgrzymów nie tylko z Prus i Warmii, ale nawet z dalekich stron Polski.
W latach 1631-1780 w Świętej Lipce jezuici prowadzili stację misyjną należącą do kolegium w Reszlu. Przy klasztorze działała bursa, której nauczyciele i studenci przyczyniali się do uświetniania nabożeństw kościelnych. Miała ona za zadanie przygotować uczniów do gry i śpiewu na potrzeby kościoła. Dzięki staraniom jezuitów poziom kształcenia powoli podnosił się i około 1770 roku bursa przekształciła się w szkołę muzyczną.
Encyklopedia wiedzy o jezuitach na ziemiach Polski i Litwy, red. L. Grzebień, Kraków 1996, s. 679-680.
-
W 1893 roku zamieszkał ze swoim ojcem w Olsztynie. Nastoletni Feliks zaciągnął się do orkiestry Wschodniopruskiego Pułku Grenadierów, w której grał na różnych instrumentach. Już wtedy młody muzyk i kompozytor zdobył rozgłos.
Feliks Nowowiejski
z rodzicami i rodzeństwem
arch. rodziny Nowowiejskich
-
W 1898 roku wyjechał się do Konserwatorium Sterna w Berlinie na półroczne studia, gdzie uczył się gry na organach pod kierunkiem królewskiego dyrektora muzyki Ottona Dienela. Uczęszczał również na zajęcia z teorii, kontrapunktu, kompozycji i chorału gregoriańskiego. W wolnych chwilach śpiewał w chórze kościelnym, koncertował.
Rok 1898 był dla artysty przełomowy. W konkursie kompozytorskim w Londynie angielskie pismo „The British Musician” przyznało mu I nagrodę za marsz Pod sztandarem pokoju. Był to początek międzynarodowych sukcesów Feliksa Nowowiejskiego.
Feliks Nowowiejski
arch. rodziny Nowowiejskich
-
Strona tytułowa pierwszego wydania marszu
Pod sztandarem pokoju
arch. rodziny Nowowiejskich
-
Po powrocie do Olsztyna, dzięki poparciu dziekana olsztyńskiego ks. Józefa Teschnera, Nowowiejski otrzymał stanowisko organisty w kościele pw. św. Jakuba. W 1900 roku rozpoczął trzymiesięczny kurs musica sacra w Szkole Muzyki Kościelnej w Ratyzbonie, a w kwietniu tego roku został przyjęty do Szkoły Mistrzów wydziału Akademickiej Wyższej Szkoły Muzycznej przy Królewskiej Akademii Sztuk Pięknych w Berlinie; kompozycji uczył się u samego Maxa Brucha. Równoległe uzupełniał wiedzę w zakresie literatury, muzykologii i estetyki na berlińskim Królewskim Uniwersytecie im. Fryderyka Wilhelma.
Feliks Nowowiejski
arch. rodziny Nowowiejskich
-
4 marca 1902 roku Feliks Nowowiejski zdobył po raz pierwszy prestiżową nagrodę im. Giacomo Meyerbeera za oratorium Powrót Syna Marnotrawnego i Uwerturę romantyczną. Nagroda przyznawana najzdolniejszym studentom kompozycji nakładała na laureata obowiązek odbycia podróży artystycznej oraz nadsyłania nowych kompozycji. Już we wrześniu 1902 roku rozpoczął dwuletnią podróż - przez Niemcy, Włochy, Francję, Belgię, Czechy i Austrię. Odwiedził najważniejsze europejskie centra muzyczne – Paryż, Rzym, Brukselę, Monachium, Lipsk, Wiedeń i Pragę. Podczas podróży miał możliwość nawiązania kontaktów z wybitnymi kompozytorami.
Przy okazji odwiedził tez swojego brata Rudolfa w Kartaginie w Afryce Północnej. Skomponował wówczas poematy symfoniczne Beatrycze i Nina.
Feliks Nowowiejski z ks. Lorenzo Perosi w Rzymie
arch. rodziny Nowowiejskich
-
W 1903 roku za uwerturę orkiestrową Swaty polskie otrzymał I nagrodę im. L. van Beethovena w Bonn, ufundowaną przez Ignacego Jana Paderewskiego. W tym samym roku w Rzymie Feliks Nowowiejski skomponował najsłynniejsze swoje dzieło, inspirowane powieścią Henryka Sienkiewicza - oratorium Quo vadis?
W 1904 roku po raz drugi zdobył nagrodę im. Giacomo Meyerbeera, za Symfonię a-moll i Symfonię h-moll. Tym razem nagrodę przeznaczył na dalszą naukę w Szkole Mistrzów pod kierunkiem Maxa Brucha, którą kontynuował do roku 1906. Studiował kompozycję, dyrygenturę i grę na organach.
Feliks Nowowiejski
arch. rodziny Nowowiejskich
-
Oratorium Quo vadis? op. 30. Feliksa Nowowiejskiego 1909 r., okładka – wydanie Aloys Maier, Fulda 1909
-
Program z librettem oratorium Quo vadis? op. 30. Feliksa Nowowiejskiego
arch. rodziny Nowowiejskich
Recenzje prasowe z oratorium Quo vadis? op. 30. Feliksa Nowowiejskiego
arch. rodziny Nowowiejskich
Program oratorium Quo vadis? op. 30. Feliksa Nowowiejskiego, Filharmonia Lwowska 1911
arch. rodziny Nowowiejskich
Program oratorium Quo vadis? op. 30. Feliksa Nowowiejskiego, Fryburg 1938
arch. rodziny Nowowiejskich
Oratorium Quo vadis? jest uznawane za najsłynniejsze dzieło Feliksa Nowowiejskiego. Inspiracją do jego powstania była powieść Henryka Sienkiewicza pod tym samym tytułem i podróż kompozytora do Rzymu w 1903 roku. Pod wpływem lektury, a przede wszystkim pod wrażeniem miejsc, w których przed wiekami rozgrywał się dramat chrześcijan, zrodziło się dzieło wokalno-instrumentalne. Premiera oratorium odbyła się w 1907 roku w Usti nad Łabą. Publiczność i krytyka przyjęła kompozycję z uznaniem, ale autor nie był zadowolony z jej kształtu i dokonał w niej korekt. Premiera nowego opracowania Quo vadis?, które kompozytor określił jako „Dramatische Szenen”, miała miejsce 22 października 1909 roku w Concertgebouw w Amsterdamie. Tym razem sukces był ogromny. „Gdy przebrzmiały ostatnie akordy dzieła, na Sali w amsterdamskim Concertgebouw powstał nieopisany entuzjazm.” – tak w 1909 roku pisała holenderska prasa - „Już dawno nie wykonano w Amsterdamie dzieła, które wywarłoby takie wrażenie…”. Słuchacze zgotowali obecnemu na koncercie Nowowiejskiemu niezwykłą owację, kompozytor został ukoronowany pozłacanym wieńcem laurowym, a holenderska królowa Wilhelmina podarowała mu swój pierścień. Amsterdamska realizacja dzieła rozpoczęła triumf oratorium na światowych scenach.
W 1912 roku oratorium zagrano w nowojorskim Carnegie Hall pod dyrekcją kompozytora. Odtąd nazwisko Nowowiejskiego pojawiało się na afiszach koncertowych wielkich miast w Europie i w Ameryce. Tylko do 1939 roku oratorium zostało wykonane ok. 200 razy, a libretto tłumaczone było na różne języki.
-
Rok przed otrzymaniem dyplomu Szkoły Mistrzów wydziału Akademickiej Wyższej Szkoły Muzycznej przy Królewskiej Akademii Sztuk Pięknych w Berlinie Feliks Nowowiejski napisał oratorium Znalezienie św. Krzyża (1905).
Studia zagraniczne, liczne podróże, kontakty z wybitnymi artystami i ich dziełami wzbogaciły wyobraźnię twórczą Nowowiejskiego.
Ponadto pobyt w Berlinie wpłynął na kształtowanie się polskiej tożsamości kompozytora. Przez cały okres studiów miał kontakt z przebywającymi tam Polakami. Komponował pieśni patriotyczne i religijne dla zespołów emigracyjnych, prowadził polskie chóry.
Feliks Nowowiejski
arch. rodziny Nowowiejskich
-
Program oratorium Znalezienie św. Krzyża Feliksa Nowowiejskiego, Poznań 1930 r.
arch. rodziny Nowowiejskich
-
Zaproszenie na pierwsze w Poznaniu wykonanie oratorium Znalezienie św. Krzyża Feliksa Nowowiejskiego, 1906
arch. rodziny Nowowiejskich
Program z librettem oratorium Znalezienie św. Krzyża Feliksa Nowowiejskiego, Poznań 1906
arch. rodziny Nowowiejskich
Oratorium Znalezienie św. Krzyża
Oratorium Znalezienie św. Krzyża to mistyczne dzieło zainspirowane starą legendą o św. Helenie. Feliks Nowowiejski skomponował je w pierwszych latach pobytu w Berlinie, w czasie studiów u wybitnego pedagoga Maxa Brucha. Prapremiera pierwszej wersji oratorium odbyła się 11 kwietnia 1906 roku we Lwowie, a premiera dzieła w ostatecznej postaci – 7 marca 1914 roku w Krefeld nad Renem. W 1918 roku kompozytor dołączył wstęp, oratorium Jerusalem. Dzieło zostało wystawione w wielu miastach Niemiec i Holandii, m.in. w Lipsku, Kolonii, Düsseldorfie, Duisburgu, Amsterdamie i Rotterdamie. Utwór zyskał duże uznanie, choć nie stał się tak popularny jak Quo vadis?. Oratorium ukazało się drukiem w 1913 roku w wydawnictwie Verlag von F. E. C. Leuckart w Lipsku. Poznańska premiera dzieła miała miejsce 17 kwietnia 1930 roku pod batutą samego Feliksa Nowowiejskiego. Po koncercie w „Kurierze Poznańskim” Stanisław Wiechowicz napisał: „Znalezienie winno być rozpowszechnione po całym kraju, tym bardziej że za granicą znają je lepiej niż my. Powinno wejść do żelaznego repertuaru wszystkich większych chórów polskich. Również Quo vadis? tego autora. Są to przecie nasze reprezentacyjne dzieła oratoryjne”. Dopiero 72 lata później, 24 marca 2002 roku, dzieło zabrzmiało ponownie w Poznaniu, a także w Olsztynie i Częstochowie. Obecnie najczęściej wykonywane jest podczas uroczystości upamiętniających ważne dla Polaków rocznice.
-
W 1907 roku Feliks Nowowiejski zdobył kolejne nagrody: I nagrodę w konkursie kompozytorskim w Chicago za kantatę Piotr Skarga na chór, orkiestrę i organy oraz I nagrodę w konkursie kompozytorskim „Echo” we Lwowie za kantatę Żałobny pochód Kościuszki na Wawel na chór a cappella.
W tym też roku miało miejsce prawykonanie oratorium Quo vadis? w Usti nad Łabą, a w 1909 roku to samo dzieło z wielkim sukcesem wykonano w amsterdamskim Concertgebouw.
Feliks Nowowiejski karta pocztowa
arch. rodziny Nowowiejskich
-
We wrześniu 1909 roku Nowowiejski został dyrektorem artystycznym Towarzystwa Muzycznego w Krakowie. Piastując to stanowisko (do 1914 roku) był odpowiedzialny za organizację życia koncertowego w mieście i kształtowanie profilu repertuarowego. Działał jako dyrygent, pedagog i organista, prowadził stałe koncerty symfoniczne – obok repertuaru tradycyjnego popularyzował utwory współczesne, przede wszystkim polskie.
W tym samym czasie występował też za granicą jako dyrygent i organista.
Feliks Nowowiejski
arch. rodziny Nowowiejskich
-
W 1910 roku Nowowiejski współorganizował obchody 500-lecia zwycięstwa pod Grunwaldem. Podczas uroczystego odsłonięcia pomnika Władysława Jagiełły, ufundowanego przez Ignacego Jana Paderewskiego, maestro prowadził 600-osobowy chór, który odśpiewał specjalnie na tę uroczystość skomponowaną Rotę. Pieśń ta szybko stała się nieoficjalnym hymnem Polski.
Odsłonięcie Pomnika Grunwaldzkiego na Placu Matejki w Krakowie w 1910 r.
arch. rodziny Nowowiejskich
-
Rękopis Roty Feliksa Nowowiejskiego przechowywany w Wojewódzkiej i Miejskiej Bibliotece Publicznej w Bydgoszczy
arch. Wojewódzkiej i Miejskiej Biblioteki Publicznej w Bydgoszczyn
-
Autograf Roty Feliksa Nowowiejskiego przechowywany w Bibliotece Jagiellońskiej w Krakowie
arch. Biblioteki Jagiellońskiej
Budynek dawnego
Towarzystwa Muzycznego w Krakowie
fot. Arleta Kolasińska
Kartka okolicznościowa z Rotą,
arch. rodziny Nowowiejskich
Kartki okolicznościowe z tekstem Roty
arch. rodziny Nowowiejskich
Ignacy Jan Paderewski podczas odsłonięcia Pomnika Grunwaldzkiego, 1910 r.
arch. rodziny Nowowiejskich
Rota została skomponowana przez Feliksa Nowowiejskiego 13 stycznia 1910 roku do słów wiersza Marii Konopnickiej. Pierwotnie kompozycja nosiła tytuł Ojczyźnie! Hasło. Uroczysta Pieśń na zjazd Grunwaldzki. Nazywano ją również Hymnem Grunwaldzkim.
Prawykonanie Roty odbyło się w budynku krakowskiego Towarzystwa Gimnastycznego Sokół, 23 stycznia 1910 roku podczas obchodów 47. rocznicy wybuchu powstania styczniowego. Oficjalnie zabrzmiała w lipcu 1910 roku w Krakowie, podczas odsłonięcia Pomnika Grunwaldzkiego, ufundowanego przez Ignacego Jana Paderewskiego. (Pomnik przedstawiał Władysława Jagiełłę, z mottem na cokole monumentu „Praojcom na chwałę – braciom na otuchę”). Pieśń odśpiewał wtedy 600-osobowy chór pod dyrekcją Feliksa Nowowiejskiego. Od tego czasu Rota towarzyszyła Polakom w najważniejszych wydarzeniach w historii. Jest obok Mazurka Dąbrowskiego i Bogurodzicy najważniejszą pieśnią hymniczną.
Rota
-
W Krakowie Feliks Nowowiejski poznał swoją przyszłą żonę, młodą pianistkę Elżbietę Mironiuk.
W 1911 roku Feliks i Elżbieta wzięli ślub. Przez wszystkie lata Elżbieta dzielnie wspierała męża w jego pracy artystycznej, organizowała dom w taki sposób, by kompozytor bez przeszkód mógł poświęcić się pracy twórczej. Razem wychowali czterech synów - Feliksa Marię, Kazimierza, Adama i Jana.
Feliks Nowowiejski z żoną Elżbietą i synami, 1936 r.
arch. rodziny Nowowiejskich
-
Kolejne lata ugruntowały pozycję artystyczną Feliksa Nowowiejskiego. W 1912 roku, po sukcesie oratorium Quo vadis? w nowojorskim Carnegie Hall, nazwisko Nowowiejskiego pojawiało się na afiszach koncertowych amerykańskich metropolii.
Niestety wybuch I wojny światowej w 1914 roku wstrzymał plany artystyczne kompozytora. Nowowiejskiego, jako poddanego króla pruskiego, wcielono do wojska pruskiego i został muzykiem berlińskiej orkiestry garnizonowej.
Feliks Nowowiejski
arch. rodziny Nowowiejskich
-
Wraz z zakończeniem wojny Nowowiejski powrócił do czynnego życia muzycznego. Powojenna rzeczywistość stawiała jednak przed nim nowe wyzwania. Dla walczących o polskie granice rodaków Nowowiejski był przede wszystkim autorem Roty, orędownikiem walk niepodległościowych. Sam kompozytor z ogromnym zapałem angażował się w sprawy polskie. Uczestniczył w plebiscytach, koncertował, organizował polskie życie muzyczne. Z tego okresu pochodzą pełne siły i wiary w zwycięstwo pieśni patriotyczne - Marsylianka Wielkopolska i Marsz wojenny Generała Dowbór-Muśnickiego.
Feliks Nowowiejski
arch. rodziny Nowowiejskich
-
Karta pocztowa z Hymnem do Bałtyku Feliksa Nowowiejskiego
arch. rodziny Nowowiejskich
-
HYMN DO BAŁTYKU I PIEŚNI PATRIOTYCZNE
W dwudziestoleciu międzywojennym kompozytor zacieśnił więzi z wielkopolskim ruchem śpiewaczym i z tego okresu pochodzi bogato reprezentowana twórczość chóralna, zwłaszcza pieśni patriotyczne, których słowa odnoszą się do godności i dziejów Polski.
-
Po latach nieustannej migracji, pomimo propozycji pozostania za granicą, pod koniec 1919 roku Feliks Nowowiejski wraz z rodziną przyjechał do Poznania. Swoje dalsze życie artystyczne związał ze stolicą Wielkopolski. Ostatecznie zamieszkał w wybudowanym przez siebie domu przy al. Wielkopolskiej 11.
W październiku 1920 roku objął w nowo otwartym Konserwatorium Poznańskim kierownictwo Wydziału Muzyki Kościelnej, formując z ks. Wacławem Gieburowskim jego profil organizacyjny i programowy. Początkowo wykładał harmonię, kontrapunkt, harmonizację chorału i instrumentację, a od 1923 roku był wykładowcą klasy organów.
Jesienią założył Chór Narodowy liczący około 500 osób.
Feliks Nowowiejski
arch. rodziny Nowowiejskich
-
Dom Rodziny Nowowiejskich przy Alei Wielkopolskiej 11 w Poznaniu,
dziś siedziba Towarzystwa im. Feliksa Nowowiejskiego
fot. arch. rodziny Nowowiejskich
-
Dzieci kompozytora
- Feliks, Maria i Wandzia
arch. rodziny Nowowiejskich
Salon Muzyczny obecnie
Feliks Nowowiejski z kompozytorami
Willa Nowowiejskich przy Alei Wielkopolskiej 11
arch. rodziny Nowowiejskich
Feliks Nowowiejski
z żoną Elżbietą i synami, 1936 r.
arch. rodziny Nowowiejskich
Żona Feliksa Nowowiejskiego z synami
arch. rodziny Nowowiejskich
Dom w Poznaniu nazywany „Willą Wśród Róż”, gdzie znajduje się Salon Muzyczny i ma swą siedzibę Towarzystwo im. Feliksa Nowowiejskiego, sprawujące pieczę nad bogatą kolekcją archiwaliów.
Rodzina Nowowiejskich osiedliła się w Poznaniu jesienią 1919 roku. Pierwszym poznańskim adresem było mieszkanie w kamienicy przy ul. Wyspiańskiego 12, na III piętrze. Od 1929 roku Nowowiejscy zamieszkali przy alei Wielkopolskiej 11 we własnej willi, „pośród wysokich drzew kasztanowych, gęstwy złotych forsycji, bzów i jaśminów Sołacza” - jak napisał jeden z synów kompozytora, Kazimierz w książce Pod zielonym Pegazem (Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 1971). W zaprojektowanym przez Mariana Lalewicza budynku, na parterze, znajduje się pracownia kompozytora i pokoje reprezentacyjne ze słynnym salonem.
Do tradycji kulturalnych międzywojennego Poznania należały spotkania muzyczne w domu Nowowiejskich, podczas których zbierali się przedstawiciele miejscowej elity kulturalnej oraz artyści występujący w Poznaniu.
Od 7 lutego 2008 roku w domu kompozytora funkcjonuje Salon Muzyczny - Muzeum, który nawiązuje do tradycji salonu Państwa Nowowiejskich i w którym można zobaczyć liczne pamiątki po kompozytorze.
Willa Wśród Róż
Feliks Nowowiejski z synami
– Feliksem Marią i Kazimierzem
arch. rodziny Nowowiejskich
-
Poza pracą pedagogiczną Feliks Nowowiejski uczestniczył aktywnie w życiu muzycznym miasta. W 1922 roku objął stanowisko kierownika artystycznego Chóru Męskiego „Echo”, współpracował z Towarzystwem Śpiewu „Harmonia” i chórem „Rota”, działał w Wielkopolskim Związku Kół Śpiewackich. Znalazło to swoje odbicie w twórczości chóralnej kompozytora – początkowo powstawały pieśni patriotyczne, własne oryginalne kompozycje i chóralne opracowania hymnów, apeli, popularnych piosenek.
Nowowiejski spełniał się również jako kompozytor. 28 listopada 1924 roku w poznańskim Teatrze Wielkim miała miejsce prapremiera 3-aktowej opery Legenda Bałtyku, która cieszyła się w Polsce ogromnym powodzeniem i została uznana za jedną z trzech oper narodowych.
Feliks Nowowiejski
arch. rodziny Nowowiejskich
-
Zdjęcie: autograf Feliksa Nowowiejskiego
Legenda Bałtyku, 1930 r.
arch. rodziny Nowowiejskich
-
Scena z opery Feliksa Nowowiejskiego Legenda Bałtyku wystawionej w Operze Poznańskiej (obecnie Teatr Wielki w Poznaniu) w 1955r.
Plakat premiery opery Legenda Bałtyku, Poznań 1924 r.
arch. Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu
Recenzje opery Legenda Bałtyku z 1927 r.
arch. rodziny Nowowiejskich
Opera Legenda Bałtyku po raz pierwszy wystawiona została 28 XI 1924 w Poznaniu, następnie m.in. we Lwowie (1927), Katowicach (1928) i Warszawie (1937).
Po II wojnie światowej w wersji 4-aktowej z librettem opracowanym przez K. Jeżewską wznowiono ją w Poznaniu (1955) i Wrocławiu (1960).
Legendy Bałtyku
-
W 1927 roku Nowowiejski zrezygnował z pracy pedagogicznej w Konserwatorium – odtąd poświęcił się pracy kompozytorskiej i koncertowej. Jego koncerty w auli Uniwersytetu Poznańskiego cieszyły się dużą popularnością. Maestro starał się uczestniczyć w ważnych wydarzeniach w regionie, często odpowiedzialny był również za ich oprawę muzyczną. Tak było 16 maja 1929 roku w Poznaniu podczas uroczystego otwarcia, w obecności Prezydenta RP Ignacego Mościckiego, Powszechnej Wystawy Krajowej. Odegrano wtedy m.in. specjalnie skomponowany przez Nowowiejskiego Hejnał Triumfalny na chór mieszany z towarzyszeniem orkiestry symfonicznej. W czasie organizowanego w ramach tej wystawy Wszechsłowiańskiego Zjazdu Śpiewaczego, chór liczący kilkanaście tysięcy śpiewaków pod batutą kompozytora wykonał słynny Psalm 136 – Ojczyzna (Jeruzalem).
Feliks Nowowiejski podczas
Wszechsłowiańskiego Zjazdu Śpiewaczego
Poznań 1929 r.
arch. rodziny Nowowiejskich
-
Feliks Nowowiejski podczas Wszechsłowiańskiego Zjazdu Śpiewaczego, 1929 r.
arch. rodziny Nowowiejskich
Chórzyści podczas Wszechsłowiańskiego Zjazdu Śpiewaczego, 1929 r.
arch. rodziny Nowowiejskich
Wszechsłowiański Zjazd Śpiewaczy odbył się w stolicy wielkopolski w 1929 roku podczas Powszechnej Wystawy Krajowej. Został zorganizowany z inicjatywy Wielkopolskiego Związku Śpiewaczego oraz Słowiańskiego Związku Śpiewaczego. Celem zjazdu było zbliżanie narodów słowiańskich poprzez kulturę. Wzięły w nim udział chóry z różnych regionów Polski, chóry polonijne, a także zespoły z Czechosłowacji, Jugosławii i Bułgarii.
W dniu zjazdu „chór” liczył kilkanaście tysięcy śpiewaków.
Szczególne zainteresowanie publiczności wzbudziło masowe wykonanie Ojczyzny Feliksa Nowowiejskiego z towarzyszeniem dziesięciu orkiestr dętych.
I Wszechsłowiański Zjazd Śpiewaczy w Poznaniu
-
Pod koniec lat 20. Nowowiejski rozpoczął wieloletnią współpracę z Polskim Radiem.
Na antenie radiowej występował w roli kompozytora i wykonawcy. Jego koncerty, a zwłaszcza recitale organowe w poznańskich kościołach, transmitowane były na całą Polskę. W 1929 roku wpisał do Księgi Pamiątkowej Rozgłośni Poznańskiej pierwsze takty Roty, które po wojnie stały się sygnałem tej stacji. Również dzisiaj usłyszeć je można – w różnorodnych opracowaniach – na antenie Radia Poznań.
Współpraca Nowowiejskiego z Polskim Radiem trwała do ostatniej audycji przed wybuchem II Wojny Światowej - jeszcze 1 września wieczorem transmitowany był na antenie jego recital organowy, przerwany nalotem bombowym.
Feliks Nowowiejski
arch. rodziny Nowowiejskich
-
Dwudziestolecie międzywojenne to dla Nowowiejskiego utrwalenie jego pozycji artystycznej zarówno w Polsce, jak i zagranicą. W Londynie został wyróżniony członkostwem honorowym The Organ Music Society, a w 1935 roku za zasługi w dziedzinie twórczości religijnej otrzymał od papieża Piusa XI tytuł Szambelana Papieskiego (Cameriere d’Onore di Spada e Cappa). Uhonorowaniem bogatej i wielokierunkowej aktywności muzycznej była przyznana Nowowiejskiemu Państwowa Nagroda Muzyczna, a także II nagroda w warszawskim konkursie Polskiego Radia za cykl 5 Pieśni z Podbeskidzia Śląskiego.
Powstały w tym czasie najważniejsze cykle pieśni (m.in. Róże dla Safo). Rok później otrzymał odznakę honorową Zjednoczenia Polskich Zespołów Śpiewaczych i Instrumentalnych, dwie równorzędne nagrody w konkursie kompozytorskim w Warszawie za Preludium i Chorał na organy solo oraz Krzyż Komandorski Orderu Polonia Restituta.
Feliks Nowowiejski
w stroju Szambelana Papieskiego
arch. rodziny Nowowiejskich
-
Jesienią 1939 roku, po powrocie z trasy koncertowej, Feliks Nowowiejski zabezpieczył manuskrypty i zdeponował je w Bibliotece Raczyńskich w Poznaniu. W 1940 roku musiał opuścić miasto, całą wojnę spędził w Krakowie. Tam powstały Obrazy słowiańskie na fortepian, wiele pieśni solowych, nowa wersja VIII Symfonii organowej, IV Symfonia (Symfonia Pokoju – kantata do słów Jana Kasprowicza), Koncert fortepianowy.
Wylew krwi do mózgu połączony z prawostronnym paraliżem uniemożliwiły kompozytorowi dalszą pracę twórczą.
W sierpniu 1945 roku Feliks Nowowiejski powrócił do Poznania. Zmarł 18 stycznia 1946 roku. Został pochowany w Krypcie Zasłużonych Wielkopolan, w podziemiach kościoła pw. św. Wojciecha na Wzgórzu św. Wojciecha w Poznaniu.
Feliks Nowowiejski w Krakowie pod koniec wojny
arch. rodziny Nowowiejskich
-
Pogrzeb Feliksa Nowowiejskiego
1946 r.
arch. rodziny Nowowiejskich
-
twórczość Feliksa Nowowiejskiego
-
„Dorobek twórczy Nowowiejskiego jest jak wiadomo wielki. Jest to jeden z najpłodniejszych kompozytorów współczesnych polskich, a twórczość jego obejmuje zarówno operę, oratorium, jak pieśni i utwory instrumentalne. Przy ogromnej wiedzy i technice kompozytorskiej – nie zerwał kompozytor z tradycją przekazaną muzyce przez wielkich mistrzów, a kierunek jego oparty o silne podstawy gruntownego wykształcenia, jest w przeciwieństwie do niejednego dzisiejszego modernisty zdrowy, naturalny i szukający źródła przede wszystkim w prawdziwem natchnieniu. Toteż utwory kompozytora trafiają łatwo do serca ogółu i jednają mu stale zasłużony szacunek.”
„Tydzień radjowy” 1928, nr 42
-
Dorobek twórczy Feliksa Nowowiejskiego obejmuje ponad 700 utworów pisanych na różne obsady wykonawcze i z wykorzystaniem różnych form i gatunków muzycznych, od utworów solowych po dzieła sceniczne i symfoniczne, od pieśni i miniatur instrumentalnych po opery, balety, oratoria i symfonie. Ponadto niektóre utwory, w całości lub wybrane fragmenty, kompozytor wielokrotnie opracowywał na inne obsady wykonawcza, nadając im nową jakość i odrębną postać. Do dzisiaj tylko niewielka część tej bogatej twórczości została wydana, w tym głównie utwory chóralne. Większość nadal pozostaje w postaci rękopisów rozproszonych w różnych archiwach.
Warsztat kompozytorski Nowowiejskiego charakteryzuje różnorodność gatunkowa i mistrzowskie opanowanie technik komponowania, inwencja melodyczna, rozmach w kształtowaniu formy i łatwość w dysponowaniu wielkim aparatem wykonawczym.
Od wczesnej młodości do niemal ostatnich dni życia tworzył muzykę symfoniczną, która stanowi ważną dziedzinę jego twórczości, obejmując przede wszystkim cztery symfonie, poematy symfoniczne, uwertury i dwa koncerty – wiolonczelowy oraz fortepianowy.
-
Szczególne miejsce w twórczości Nowowiejskiego zajmuje muzyka organowa, za którą otrzymał wiele nagród. Wymienić tu należy przede wszystkim dziewięć symfonii organowych, cztery koncerty na organy solo oraz poemat In Paradisum, a także szereg popularnych mniejszych utworów.
Współpraca Nowowiejskiego z ruchem śpiewaczym w okresie międzywojennym (dyrygent, działacz Związku Kół Śpiewackich, członek komisji artystycznych oraz juror konkursów i zjazdów śpiewaczych), a także głęboki patriotyzm, miały wpływ na charakter wielu utworów chóralnych, przede wszystkim pieśni patriotycznych i hymnów. To właśnie utwory chóralne i chóralno-instrumentalne oraz pieśni solowe - artystyczne, ludowe, kolędy – ilościowo stanowią znaczną część jego twórczości.
Większość dzieł scenicznych Nowowiejskiego wystawiana była na deskach opery poznańskiej. Tu odbyły się prapremiery opery Legenda Bałtyku, baletu Malowanki ludowe i opery-baletu Leluja (Tatry), które cieszyły się wielkim uznaniem i były potem realizowane również w innych teatrach, m.in. we Lwowie, Krakowie i Warszawie.
Religijność Nowowiejskiego także znalazła silne odzwierciedlenie w jego twórczości, nie tylko tej związanej bezpośrednio z liturgią - 9 cykli mszalnych w języku łacińskim i polskim, ale także w innych kompozycjach - motety, psalmy, hymny, kolędy, pieśni, utwory organowe, a przede wszystkim oratoria. Ten imponujący dorobek uczynił Nowowiejskiego jednym z czołowych polskich twórców muzyki sakralnej jego czasów.
-
symfonie
Symfonia II op. 52 Praca i rytm
Symfonia III op. 53 Symfonia Białowieska
Symfonia IV op. 58 Symfonia Pokoju
poematy symfoniczne
Nina i Pergolesi op. 17 nr 2
Beatrycze op. 17 nr 1
Śmierć Ellenai op. 32
uwertury
Swaty polskie, uwertura koncertowa
Syn Marnotrawny op. 3
W zaklętym mieście Wineta op. 28
opera
Legenda Bałtyku
balety
Leluja/Tatry/Król Wichrów op. 37
Malowanki Ludowe op. 18
Wybrane dzieła Feliksa Nowowiejskiego
Twórczość
-
oratoria
Quo vadis? op. 30
Znalezienie św. Krzyża op. 35
Powrót Syna Marnotrawnego op. 3
utwory na instrument solowy i orkiestrę
Koncert na fortepian i orkiestrę d-moll (Słowiański) op. 60
Koncert na wiolonczelę i orkiestrę op. 55
Légende op. 32
utwory organowe i fortepianowe
dziewięć Symfonii organowych op. 45
cztery Koncerty organowe op. 56 nr 1
In Paradisum, poemat na organy solo
Treny op. 20 nr 3, fantazja koncertowa na fortepian
ballady, mazurki, tańce na fortepian
msze
Msza Gregoriańska
Msza Polska „BOGU RODZICA” op. 25 nr 5
Missa / Messe „Stella Maris” op. 49 nr 4
Missa „Christus – Spes mea” op. 46 nr 6
Missa de Lisieux op. 49 nr 2
Missa de Lourdes op. 49 nr 5
Missa Mariae Claramontanae op. 49 nr 1
Missa Pro Pace op. 49 nr 3
-
liryka wokalna
Róże dla Safo op. 51 nr 1, poemat na sopran z orkiestrą
Pod Niebem Persji op. 51 nr 7
Zakochani
Noce op. 51 nr 5
utwory chóralne
Ojczyzna, Psalm 136 (Jeruzalem) op. 18
Teka Białowieska
Danae op. 29 nr 3
hymny
liczne pieśni kaszubskie, warmińskie, śląskie, wielkopolskie, podhalańskie
kolędy
-
Quo vadis? op. 30 – scena I, Introdukcja / wyk. Orkiestra Filharmonii Poznańskiej, Łukasz Borowicz – dyrygent / CD PRO RECORDS 101/102
Quo vadis? op. 30 – scena I, Marsz pretorianów / wyk. Orkiestra Filharmonii Poznańskiej, Łukasz Borowicz – dyrygent / CD PRO RECORDS 101/102
Quo vadis? op. 30 – scena III: Du Herr, ein Opfer des Tyrannen!... / wyk. Orkiestra Symfoniczna Warmińsko-Mazurskiej Filharmonii im. Feliksa Nowowiejskiego w Olsztynie, Aleksandra Kurzak – sopran, Piotr Sułkowski – dyrygent / CD IMIT 0022/0023, DUX 1327/1328
Quo vadis? op. 30 – scena IV, Quo vadis Domine? / wyk. Orkiestra Filharmonii Poznańskiej, Robert Gierlach – baryton, Łukasz Borowicz – dyrygent / CD PRO RECORDS 101/102
Quo vadis? op. 30 – scena IV: Ich geh’ nach Rom!... / wyk. Orkiestra Symfoniczna Warmińsko-Mazurskiej Filharmonii im. Feliksa Nowowiejskiego w Olsztynie, Artur Ruciński - baryton, Piotr Sułkowski – dyrygent / CD IMIT 0022/0023, DUX 1327/1328
Król wichrów (Leluja / Tatry) op. 37 - obraz I, prolog / wyk. Sinfonia Varsovia, Sebastian Perłowski – dyrygent / Kameny 978-83-943794-2-1
Posłuchaj Nowowiejskiego
-
Missa Pro Pace op. 49 nr 3 - Credo / wyk. Orkiestra Symfoniczna Warmińsko-Mazurskiej Filharmonii im. Feliksa Nowowiejskiego w Olsztynie, Janusz Przybylski – dyrygent, Olsztyński Chór Kameralny „Collegium Musicum”, Janusz Wiliński – dyrygent, Anna Dramowicz – organy / CD DUX 0683
Ojczyzna, Psalm 136 op. 18 / wyk. Poznański Chór Kameralny „Arte Domino”, Maciej Bolewski – organy, Bartosz Michałowski – dyrygent / CD TFN 0-02
Parce Domine op. 35 / wyk. Poznański Chór Kameralny „Arte Domino”, Maciej Bolewski – organy, Bartosz Michałowski – dyrygent / CD TFN 0-02
Hymn do Bałtyku / wyk. Chór im. Prof. W. Wawrzyczka Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, Benedykt Błoński - dyrygent / CD DUX 0603
Rota / wyk. Chór Mieszany Studentów Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu, Antoni Grochowalski – dyrygent / CD TFN 0-04
Muzyka mojej duszy op. 59 / wyk. Katarzyna Hołysz – sopran, Anna Kozub – fortepian / CD TFN 0-04
-
-
koncepcja i opracowanie wystawyArleta Kolasińska, Iwona Fokt, Małgorzata Matuszko
redakcja – Marta Teschner
autor logotypu Nowowiejski 2016/2017 – Lech Rowiński / BETON
partner – Towarzystwo im. Feliksa Nowowiejskiego
www.towarzystwo.nowowiejski.pl www.nowowiejski.plOpracowanie materiałów do wystawy zrealizowano w ramach VI edycji programu Instytutu Muzyki i Tańca „Muzyczne białe plamy”
Zdjęcia pochodzą z archiwum rodziny Nowowiejskich zdigitalizowanego w ramach programu CYRYL – Cyfrowe Repozytorium Lokalne Poznań
www.cyryl.poznan.pl