W ramach projektu „Nowowiejski w Poznaniu dawniej i dziś”, dofinansowanego przez Miasto Poznań w latach 2017-2019, w Salonie Muzycznym Feliksa Nowowiejskiego prowadzony jest program trzech rocznych rezydencji kompozytorskich:
- 2017 – Ewa Fabiańska-Jelińska
- 2018 – Aleksandra Chmielewska
- 2019 – Katarzyna Danel
Ewa Fabiańska-Jelińska (www.jelinska.com)
Ta znakomita poznańska kompozytorka była rezydentką pilotażowej edycji programu. Opracowała aranżacje wybranych utworów Feliksa Nowowiejskiego na kwartet puzonowy. Ich prawykonanie odbyło się w Salonie Muzycznym 13 grudnia z udziałem poznańskiego zespołu TrombQuartet (www.trombquartet.com/pl ) w składzie: Piotr Banyś, Wojciech Jeliński, Marek Kaczor i Tomasz Kaczor. Muzycy wielokrotnie wykonali te aranżacje podczas koncertów Zespołu w różnych miejscowościach Polski, dokonali także nagrań w celu udostepnienia ich w internecie wraz
z materiałem nutowym.
Ewa Fabiańska-Jelińska, aranżacje 2017 – nuty do pobrania
- Legenda Bałtyku – fragmenty Uwertury
- Missa pro pace – Sanctus
- Borowiak
- Krakowiak
- Mazurek
- Menuet
- Walc
Ewa Fabiańska-Jelińska, aranżacje 2017 – pliki do odsłuchu
- Legenda Bałtyku – fragmenty Uwertury
- Missa pro pace – Sanctus
- Borowiak
- Krakowiak
- Mazurek
- Menuet
- Walc
Aleksandra Chmielewska (www.aleksandrachmielewska.pl)
Decyzją siedmioosobowego Jury pod przewodnictwem dr hab. Haliny Lorkowskiej prof. AM – Rektor Akademii Muzycznej im. I. J Paderewskiego w Poznaniu, zwyciężczynią I Ogólnopolskiego Konkursu „Kompozytor – rezydent w Salonie Muzycznym Feliksa Nowowiejskiego w 2018 roku”, przeprowadzonego pod patronatem Oddziału Poznańskiego Związku Kompozytorów Polskich, została znakomita kompozytorka młodego pokolenia, związana z warszawskim środowiskiem muzycznym. Podczas koncertów w Salonie zabrzmiało kilka utworów Rezydentki inspirowanych twórczością Patrona, a także aranżacje wybranych utworów na różne obsady wykonawcze (zespół wokalny, trio stroikowe, kwartety w składzie: skrzypce, obój, waltornia i fortepian oraz sopran, skrzypce, obój i fortepian). Salonowych prawykonań dokonał Zespół Wokalny MINIMUS pod dyr. Sławomiry Raczyńskiej, a także Paulina Horajska – sopran, Agata Frysz – skrzypce, Marek Roszkowski – obój, Paweł Piętka – waltornia i Aleksandra Płaczek – fortepian. Wybrane aranżacje udostępnione są w internecie w postaci materiału nutowego i nagrań do odsłuchu.
Aleksandra Chmielewska, aranżacje 2018 – nuty do pobrania
- Od sioła do sioła (ze zbioru Sześć Pieśni op. 50)
- Z tamtego brzegu (ze zbioru Sześć Pieśni op. 50)
- Smutne serce (ze zbioru Sześć Pieśni op. 50)
- Słoneczko wysóczko (ze zbioru 25 Polskich Pieśni Ludowych z Warmji op. 21)
- Zilk no zogónie (ze zbioru 25 Polskich Pieśni Ludowych z Warmji op. 21)
- Hej, żeglarzu, żeglajże
- Północ już była
- Polonez niepodległości (utwór Aleksandry Chmielewskiej inspirowany pieśnią Rota Feliksa Nowowiejskiego)
- Marsz Pod sztandarem pokoju (tytuł oryginalny Unter der Friedensflagge op. 20 Marsch)
Aleksandra Chmielewska, aranżacje 2018 – pliki do odsłuchu
- Od sioła do sioła (ze zbioru Sześć Pieśni op. 50)
- Z tamtego brzegu (ze zbioru Sześć Pieśni op. 50)
- Smutne serce (ze zbioru Sześć Pieśni op. 50)
- Słoneczko wysóczko (ze zbioru 25 Polskich Pieśni Ludowych z Warmji op. 21)
- Zilk no zogónie (ze zbioru 25 Polskich Pieśni Ludowych z Warmji op. 21)
- Północ już była
- Hej, żeglarzu, żeglajże
- Polonez niepodległości (utwór Aleksandry Chmielewskiej inspirowany pieśnią Rota Feliksa Nowowiejskiego)
Katarzyna Danel (www.katarzynadanel.pl)
Zwyciężczynią Ogólnopolskiego Konkurs „Kompozytor-rezydent w Salonie Muzycznym Feliksa Nowowiejskiego” w 2019 roku została Katarzyna Danel, absolwentka klasy kompozycji oraz organów w Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu, gdzie aktualnie odbywa studia doktoranckie – taką decyzją podęło dziewięcioosobowe Jury po zapoznaniu się z materiałami nadesłanymi przez wszystkich uczestników konkursu i po rozmowie z kompozytorami zakwalifikowanymi do drugiego etapu.
Pierwszy koncert rezydencki odbył się w poznańskiej Bazylice Farnej w ramach XIX Festiwalu Muzyki Pasyjnej i Paschalnej, dzięki czemu Rezydentka mogła zaprezentować chóralne i organowe kompozycje własne oraz autorskie aranżacje utworów Patrona. Wykonali je: Zespół Wokalny Minimus pod dyr. Sławomiry Raczyńskiej, Chór Kameralny Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu pod dyr. Marka Gandeckiego, Trio „Vox Tribus” – Jacek Heczko (skrzypce), Tomasz Pająk (klarnet), Paweł Seligman (organy), Katarzyna Danel (organy) i Paweł Seligman (organy). Podczas tego koncertu zarejestrowane zostało prawykonanie opracowania utworu Jesu mitis i można go posłuchać w wykonaniu Chóru Kameralnego Akademii Muzycznej w Poznaniu pod dyr. Marka Gandeckiego, Jacka Heczko (skrzypce) i Tomasza Pająka (klarnet). Realizacja nagrania – Katarzyna Danel.
Dwa kolejne koncerty rezydenckie odbyły się tradycyjnie w Salonie Muzycznym, w ramach obchodów przypadających w 2019 roku rocznic: 100. rocznicy przybycia Feliksa Nowowiejskiego do Poznania oraz 90. rocznicy „Willi wśród róż”. Podczas październikowego koncertu zabrzmiały aranżacje w prawykonaniu znakomitych artystów związanych z Akademią Muzyczną im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu: Przemysław Czekała (baryton), Ewa Guzowska (altówka), Szymon Guzowski (kontrabas) i Anna Kozub (fortepian), a były to tańce w opracowaniu na altówkę i kontrabas: „Taniec polski” z op. 20, „Mazur” z op. 2, „Walc” i „Galop” z op. 2; w opracowaniu na baryton, altówkę, kontrabas i fortepian: Arie z opery Kaszuby op. 47 - „Lipa” i „Koseder”, oraz Pieśni ze zbioru Muzyka mojej duszy – m „Nie tobie smutne piosenki” z op. 16 i „Wieczność śpiewa” z op. 26. Wszystkie utwory zostały nagrane i są dostępne do odsłuchu wraz z materiałem nutowym. Realizacja nagrań – Michał Łaszewicz.
Grudniowy koncert, wieńczący rezydencję Katarzyny Danel w Salonie Muzycznym Feliksa Nowowiejskiego, wypełniła muzyka organowa Patrona oraz pieśni ludowe w aranżacji na kwartet, który zagrał w składzie: Paweł Kroczek (klarnet), Martyna Grosz (skrzypce), Alicja Ciszek (altówka) i Ewa Szymczak (wiolonczela). Po prawykonaniu artyści dokonali także nagrania Fantazji polskiej „Pasterka na Wawelu” op. 9 nr 1. Realizacja nagrania – Michał Łaszewicz.
Wszystkie aranżacje udostępnione są w postaci materiału nutowego, a Fantazja polska także do odsłuchu.
Katarzyna Danel, aranżacje 2019 – nuty do pobrania
Jesu mitis
Improwizacja op. 19
Ku czci Chrystusa Króla
Tańce:
Taniec polski z op. 20
Mazur z op. 2
Walc
Galop z op. 2
Dyptyk - Arie z opery Kaszuby op. 47: Lipa i Koseder
Dyptyk - Pieśni ze zbioru Muzyka mojej duszy: Nie tobie smutne piosenki z op. 16 i Wieczność śpiewa z op. 26
Trzy pieśni ludowe: Kazała mi mama / Sikoreczka świergoli / Pamiętasz Janku
Andante lamentabile („Dumka”) op. 31 nr 1
IV Koncert na organy – cz. II Andantino scherzando („Święty Jan Bosco wśród młodzieży”)
Fantazja polska „Pasterka na Wawelu” op. 9 nr 1
Katarzyna Danel, aranżacje 2019 – pliki do odsłuchu
Jesu mitis
Taniec polski z op. 20
Mazur z op. 2
Walc
Galop z op. 2
Aria z opery Kaszuby op. 47 - Lipa
Aria z opery Kaszuby op. 47 - Koseder
Pieśń ze zbioru Muzyka mojej duszy - Nie tobie smutne piosenki z op. 16
Pieśń ze zbioru Muzyka mojej duszy - Wieczność śpiewa z op. 26
Fantazja polska „Pasterka na Wawelu” op. 9 nr 1