W ramach projektu „Nowowiejski w Poznaniu dawniej i dziś”, dofinansowanego przez Miasto Poznań w latach 2017-2019, w Salonie Muzycznym Feliksa Nowowiejskiego prowadzony jest program trzech rocznych rezydencji kompozytorskich:

  • 2017 – Ewa Fabiańska-Jelińska
  • 2018 – Aleksandra Chmielewska
  • 2019 – Katarzyna Danel

Ewa Fabiańska-Jelińska (www.jelinska.com )

Ta znakomita poznańska kompozytorka była rezydentką pilotażowej edycji programu. Opracowała aranżacje wybranych utworów Feliksa Nowowiejskiego na kwartet puzonowy. Ich prawykonanie odbyło się w Salonie Muzycznym 13 grudnia z udziałem poznańskiego zespołu TrombQuartet (www.trombquartet.com/pl ) w składzie: Piotr Banyś, Wojciech Jeliński, Marek Kaczor i Tomasz Kaczor. Muzycy wielokrotnie wykonali te aranżacje podczas koncertów Zespołu w różnych miejscowościach Polski, dokonali także nagrań w celu udostepnienia ich w internecie wraz
z materiałem nutowym.

Ewa Fabiańska-Jelińska, aranżacje 2017 – nuty do pobrania

Ewa Fabiańska-Jelińska, aranżacje 2017 – pliki do odsłuchu

    • Legenda Bałtyku – fragmenty Uwertury

    • Missa pro pace – Sanctus

    • Borowiak

    • Krakowiak

    • Mazurek

    • Menuet

    • Walc

Aleksandra Chmielewska (www.aleksandrachmielewska.pl )

Decyzją siedmioosobowego Jury pod przewodnictwem dr hab. Haliny Lorkowskiej prof. AM – Rektor Akademii Muzycznej im. I. J Paderewskiego w Poznaniu, zwyciężczynią I Ogólnopolskiego Konkursu „Kompozytor – rezydent w Salonie Muzycznym Feliksa Nowowiejskiego w 2018 roku”, przeprowadzonego pod patronatem Oddziału Poznańskiego Związku Kompozytorów Polskich, została znakomita kompozytorka młodego pokolenia, związana z warszawskim środowiskiem muzycznym. Podczas koncertów w Salonie zabrzmiało kilka utworów Rezydentki inspirowanych twórczością Patrona, a także aranżacje wybranych utworów na różne obsady wykonawcze (zespół wokalny, trio stroikowe, kwartety w składzie: skrzypce, obój, waltornia i fortepian oraz sopran, skrzypce, obój i fortepian). Salonowych prawykonań dokonał Zespół Wokalny MINIMUS pod dyr. Sławomiry Raczyńskiej, a także Paulina Horajska – sopran, Agata Frysz – skrzypce, Marek Roszkowski – obój, Paweł Piętka – waltornia i Aleksandra Płaczek – fortepian. Wybrane aranżacje udostępnione są w internecie w postaci materiału nutowego i nagrań do odsłuchu.

Aleksandra Chmielewska, aranżacje 2018 – nuty do pobrania

Aleksandra Chmielewska, aranżacje 2018 – pliki do odsłuchu

    • Od sioła do sioła (ze zbioru Sześć Pieśni op. 50)
    • Z tamtego brzegu (ze zbioru Sześć Pieśni op. 50)
    • Smutne serce (ze zbioru Sześć Pieśni op. 50)

    • Słoneczko wysóczko (ze zbioru 25 Polskich Pieśni Ludowych z Warmji op. 21)

    • Zilk no zogónie (ze zbioru 25 Polskich Pieśni Ludowych z Warmji op. 21)

    • Północ już była

  • Hej, żeglarzu, żeglajże
  • Polonez niepodległości (utwór Aleksandry Chmielewskiej inspirowany pieśnią Rota Feliksa Nowowiejskiego)

Katarzyna Danel (www.katarzynadanel.pl )

Zwyciężczynią Ogólnopolskiego Konkurs „Kompozytor-rezydent w Salonie Muzycznym Feliksa Nowowiejskiego” w 2019 roku została Katarzyna Danel, absolwentka klasy kompozycji oraz organów w Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu, gdzie aktualnie odbywa studia doktoranckie – taką decyzją podęło dziewięcioosobowe Jury po zapoznaniu się z materiałami nadesłanymi przez wszystkich uczestników konkursu i po rozmowie z kompozytorami zakwalifikowanymi do drugiego etapu.

Pierwszy koncert rezydencki odbył się w poznańskiej Bazylice Farnej w ramach XIX Festiwalu Muzyki Pasyjnej i Paschalnej, dzięki czemu Rezydentka mogła zaprezentować chóralne i organowe kompozycje własne oraz autorskie aranżacje utworów Patrona. Wykonali je: Zespół Wokalny Minimus pod dyr. Sławomiry Raczyńskiej, Chór Kameralny Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu pod dyr. Marka Gandeckiego, Trio „Vox Tribus” – Jacek Heczko (skrzypce), Tomasz Pająk (klarnet), Paweł Seligman (organy), Katarzyna Danel (organy) i Paweł Seligman (organy). Podczas tego koncertu zarejestrowane zostało prawykonanie opracowania utworu Jesu mitis i można go posłuchać w wykonaniu Chóru Kameralnego Akademii Muzycznej w Poznaniu pod dyr. Marka Gandeckiego, Jacka Heczko (skrzypce) i Tomasza Pająka (klarnet).

Dwa kolejne koncerty rezydenckie odbyły się tradycyjnie w Salonie Muzycznym, w ramach obchodów przypadających w 2019 roku rocznic: 100. rocznicy przybycia Feliksa Nowowiejskiego do Poznania oraz 90. rocznicy „Willi wśród róż”. Podczas październikowego koncertu zabrzmiały aranżacje w prawykonaniu znakomitych artystów związanych z Akademią Muzyczną im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu: Przemysław Czekała (baryton), Ewa Guzowska (altówka), Szymon Guzowski (kontrabas) i Anna Kozub (fortepian), a były to tańce w opracowaniu na altówkę i kontrabas: „Taniec polski” z op. 20, „Mazur” z op. 2, „Walc” i „Galop” z op. 2; w opracowaniu na baryton, altówkę, kontrabas i fortepian: Arie z opery Kaszuby op. 47 - „Lipa” i „Koseder”, oraz Pieśni ze zbioru Muzyka mojej duszy - „Nie tobie smutne piosenki” z op. 16 i „Wieczność śpiewa” z op. 26.

Katarzyna Danel, aranżacje 2019 – nuty do pobrania

Jesu mitis

Improwizacja op. 19

Ku czci Chrystusa Króla

Tańce:

Taniec polski z op. 20

Mazur z op. 2

Walc

Galop z op. 2

Dyptyk - Arie z opery Kaszuby op. 47: Lipa i Koseder

Dyptyk - Pieśni ze zbioru Muzyka mojej duszy: Nie tobie smutne piosenki z op. 16 i Wieczność śpiewa z op. 26

Katarzyna Danel, aranżacje 2019 – pliki do odsłuchu

Jesu mitis

Taniec polski z op. 20

Mazur z op. 2

Walc

Galop z op. 2

Aria z opery Kaszuby op. 47 - Lipa

Aria z opery Kaszuby op. 47 - Koseder

Pieśń ze zbioru Muzyka mojej duszy - Nie tobie smutne piosenki z op. 16

Pieśń ze zbioru Muzyka mojej duszy - Wieczność śpiewa z op. 26

Powstanie strony dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Nowowiejski 2017” realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca oraz z budżetu Miasta Poznania w ramach projektu „Nowowiejski w Poznaniu dawniej i dziś”

nowowiejski2017

© Nowowiejski.pl 2019   Polityka Prywatności
Design i wykonanie: Solmedia Poznań
tekst

Zwracamy się z apelem o zgłaszanie i przekazywanie dokumentów związanych z aktywnością artystyczną, naukową i organizacyjną Feliksa Nowowiejskiego, a pozostających w zbiorach prywatnych.

Będziemy bardzo zobowiązani za wypożyczenie dokumentów w celu ich skatalogowania oraz za wyrażenie zgody na włączenie niektórych materiałów w oryginale do zbiorów Archiwum Salonu Muzycznego.

Jeżeli będzie taka potrzeba Archiwum sporządzi kopię cyfrową dla darczyńcy.

Cenne byłyby nie tylko fotografie, korespondencja, prasa, druki ulotne, pocztówki, nagrania dźwiękowe, filmy, ale również wspomnienia, zapiski oraz inne ciekawostki. Pozyskane tą drogą dokumenty w znaczący sposób poszerzą i wzbogacą archiwalia kompozytora; będą też mogły być udostępniane w celu ich naukowego opracowania a najciekawsze z nich będą wykorzystywane w przyszłości przy organizowanych wystawach oraz wydawnictwach źródłowych.

Informacja o darczyńcach, za ich zgodą, zostanie opublikowana na stronie internetowej.

Jesteśmy przekonani, iż każda opowieść, wspomnienie, pamiątka – poszczególnych osób i rodzin pomogą przybliżyć przeszłość tak nieodległą, a ciągle tak mało znaną.

Jeżeli mają Państwo pytania lub są zainteresowani przekazaniem materiałów, prosimy o kontakt